کد مطلب:243912 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

وصیت کردن به حج
[258] 9 - كلینی آورده است:

از علی بن مهزیار اهوازی روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام نامه ای نوشتم، و به او اعلام كردم كه اسحاق بن ابراهیم، ملكی را وقف كرده است تا از منافعش، حج انجام شود و مخارج كنیزش كه «ام ولد» هم بود تأمین گردد و مازاد آن به فقیران و تهیدستان، انفاق شود و نیز محمد بن ابراهیم، مرا نسبت به اموالی گواه بر خود گرفته تا آن اموال میان برادرانمان قسمت گردد؛ این در حالی است كه در میان بنی هاشم و سادات، شیعه ی دوازده امامی نیازمند وجود دارد؛ آیا اجازه می فرمائید از این اموال، هر چند صدقه باشد، به ایشان پرداخت گردد؟

زیرا موقوفه ی اسحاق صدقه است.

حضرت در جوابم نوشت: خدا تو را رحمت كند! آنچه از وصیت اسحاق بن ابراهیم نوشته بودی، همچنین گواه گرفتن محمد بن ابراهیم، تو را بر خود، دانستم و آگاه شدم و در جریان استدعای تو، برای پرداخت سهمی از آن اموال به سادات فقیر قرار گرفتم؛ پس آن را به ایشان برسان، خدایت رحمت كند!

چه اینكه سادات، وقتی به این درجه از ناداری برسند، از دیگران سزاوارترند و راز آنرا چنانچه برایت توضیح دهم، به خواست خدا متوجه خواهی شد. [1] .

[259] 10 - شیخ طوسی گفته است:

از محمد بن حسن روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: فدای شما گردم!

ناگزیرم كه مسأله ای را از شما بپرسم.

حضرت فرمود: بپرس؛

عرض كردم: سعد بن سعد، به صورت مبهم وصیت كرده است كه: «از طرف من حج بگزارید.» و مالی برای آن، تعیین نكرده است و ما نمی دانیم، تكلیف چیست؟

حضرت فرمود: اگر مالی دارد، برایش حج انجام می شود. [2] .



[ صفحه 197]




[1] كافي 7: 65 ح 30.

[2] تهذيب الاحكام 5: 408 ح 1419.